23 maart 2022 3 min leestijd

Google stopt met Universal Analytics: wat nu?

Jeroen Dekkers
Online Marketeer

Google onder vuur

Google heeft aangekondigd te gaan stoppen met het verzamelen van informatie op Universal Analytics. Dit is de meest gebruikte analysetool voor websites wereldwijd. Wat gaat er precies veranderen en hoe kun jij je alvast voorbereiden op een wereld zonder Universal Analytics? 

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat Google Analytics de afgelopen tijd onder vuur ligt. In januari 2022 heeft de Oostenrijkse privacytoezichthouder een onderzoek afgerond naar de tool van Google. Volgens dit onderzoek voldoet Google Analytics niet aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Sinds dit onderzoek lopen er in Europa meerdere rechtszaken tegen Google Analytics om het gebruik van deze tool binnen het land te verbieden. Ook in Nederland lopen er twee klachten over Google Analytics. Begin 2022 verwacht de Autoriteit Persoonsgegevens het onderzoek af te ronden. Momenteel is het gebruik van Google Analytics binnen Nederland nog toegestaan, zolang de IP-adressen anoniem gemaakt worden.

Wat gaat er veranderen?

Niet heel gek dus dat Google, met al deze ontwikkelingen, voor flink wat verandering gaat zorgen. Zo heeft het bedrijf op 16 maart bekend gemaakt dat zij gaan stoppen met het meten van data op Universal Analytics. En met 28.2 miljoen gebruikers gaat dit voor flink wat opschudding zorgen. Ik heb de belangrijkste meldingen van Google voor je op een rijtje gezet:

  • Per 1 juli 2023 gaat Google Analytics stoppen met het meten van nieuwe hits (data) op alle Universal Analytics property’s.
  • Per 1 oktober 2023 stopt de nieuw gelanceerde Universal Analytics 360.

En alle data die je in de afgelopen jaren al hebt verzameld dan? Raak je die nu ook kwijt? Al deze data zijn na 1 juli 2023 nog beschikbaar voor minimaal 6 maanden. Over de exacte tijd dat deze data nog beschikbaar is heeft Google nog geen uitspraak gedaan. Maar je kunt in ieder geval 6 maanden nog gebruik maken van het platform. Daarna verdwijnt deze informatie voorgoed.

Het is aan te raden om de historische rapporten in Universal Analytics te exporteren vóór deze permanent verdwijnen. Zo blijf je ook na de overgang de beschikking houden over jouw belangrijkste inzichten. Weet je niet hoe dit moet? Neem contact met ons op. Wij helpen je hier graag bij!

Wil jij je zo goed mogelijk voorbereiden op een wereld zonder Universal Analytics?

Hoe kan jij je voorbereiden

Nu Universal Analytics (UA) in de nabije toekomst gaat verdwijnen is het belangrijk om je alvast voor te bereiden. Op deze manier zorg je voor een soepele transitie en voorkom je verlies van belangrijke data en inzichten.

Daarom is het aan te raden om alvast GA4 (Google Analytics 4) te activeren. Dit doen wij al standaard voor al onze klanten. Door dit nu te activeren heb je op het moment dat UA verdwijnt al wat inzichten om mee te vergelijken.

GA4 is de nieuwe versie van Universal Analytics. Deze versie is niet compleet afhankelijk van cookies en is ontwikkeld met privacy als uitgangspunt, zo slaat Google bijvoorbeeld geen IP-adressen meer op. Verder beschikt GA4 over privacyinstellingen die per land ingesteld kunnen worden. Op deze manier kun je het verzamelen van data op gebruikers niveau beheren en minimaliseren, zonder belangrijke functies te verliezen.

Welke alternatieven zijn er?

Ben je toch niet helemaal tevreden meer met Google? Er zijn alternatieven voor Google Analytics. Zo zijn er gratis en betaalde oplossingen die voldoen aan de Europese AVG eisen. Hieronder een aantal alternatieven:

Advies en ontzorging

Geen idee hoe je GA4 moet activeren en installeren op je website óf wil je advies om je zo goed mogelijk voor te bereiden op deze situatie? Neem gerust contact met ons op voor advies.

Advies