16 April 2017 4 min leestijd

Google toont minder Adwords-advertenties

Leendert Bos
Marketing specialist

Zoek je iets op in Google op je desktop? Dan krijg je sinds 21 februari 2016 een andere resultatenpagina te zien. De Adwords-advertenties rechts naast de zoekresultaten zijn verdwenen. Wat betekent dit voor jou?

De Behalve het verdwijnen van de advertenties rechts, zie je voortaan ook vier, in plaats van drie advertenties boven de organische (niet-gesponsorde) zoekresultaten. De organische zoekresultaten zakken daarmee een stukje verder naar beneden.

Door de aanpassing is de zoekpagina van Google op je desktop nu gelijk aan de zoekpagina die je op je mobiel ziet.

“Voortaan zie je vier, in plaats van drie advertenties boven de zoekresultaten”

Gevolgen voor jou

Voor de vindbaarheid van jouw website heeft de verandering op de zoekresultatenpagina van Google twee belangrijke gevolgen:

1. Adwords-advertenties worden iets duurder, maar de CTR (click-through-rate) wordt iets groter. Met andere woorden: je betaalt meer per klik, maar tegelijkertijd zullen mensen naar verwachting vaker op een gesponsord resultaat klikken. Dat komt doordat  de organische resultaten iets naar onderen zakken.

2. Stuur je op vindbaarheid (seo)? Dan zul je merken dat er iets minder mensen op het organische zoekresultaat klikken, ten opzichte van de gesponsorde resultaten. Je vindbaarheid verandert niet: wel het aantal mensen dat doorklikt.

Rijke zoekresultaten

De verandering van de zoekresultatenpagina stond al lang op stapel en past het voornemen van Google om steeds rijkere zoekresultaten te tonen. De ruimte op rechts was daarvoor hard nodig.

Rijke zoekresultaten zijn resultaten die direct al op de zoekresultatenpagina een antwoord geven op het gezochte antwoord of het gezochte probleem.

Rijke content voorbeelden

  • Je zoekt op ‘bruine schoenen’ en je krijgt rechts Google Shopping resultaten te zien
  • Je zoekt op ‘albert einstein’ en je krijgt rechts een samenvatting over hem van Wikipedia te zien, met boeken die over hem zijn uitgegeven en gerelateerde geleerden.
  • Je zoekt op ‘De Indruk’ en je krijgt rechts informatie over ons bedrijf te zien, met foto’s een kaartje, openingstijden en gerelateerde bedrijven.
  • Je zoekt op ‘kapper’ en je vindt de vijf dichtstbijzijnde kappers in de buurt.

Door informatie direct op de zoekresultatenpagina te tonen, wil Google meer mensen vasthouden op de zoekresultatenpagina en hen direct helpen.

Wat nu?

1. Meer dan ooit is het sturen op organische zoekresultaten én het inzetten van Google Adwords een gouden combinatie. Het verbeteren van de organische vindbaarheid van je website verlaagt de kosten van de advertenties en het inzetten van advertenties verhoogt de vindbaarheid van je website. Een win-win situatie dus.

2. Een steeds belangrijk wordende factor om gevonden te worden op internet is linkbuilding. Dé manier om ook in de rijke zoekresultaten vindbaar te zijn, is het inzetten van je Google+ pagina, het schrijven van een Wikipedia-pagina over je bedrijf en het verzamelen van online reviews en recensies. De Indruk helpt je graag!

“Adwords én seo inzetten is meer dan ooit is een gouden combinatie”

Behoefte aan een marketingbureau dat je helpt en meetbare resultaten genereert?