Het geheim achter een sterk webdesign
Over smaak valt niet te twisten 🙌🏻
Toch doen wij dat vaak. Niet omdat we zulke ruziezoekers zijn, maar omdat we echt geloven dat het subjectieve mooi of lelijk niets zegt als het gaat om effectiviteit, doel en functionaliteit van een website. Samen met je merkbelofte, visuele uitstraling en toon & taal bepalen deze aspecten namelijk of jouw website de juiste doelgroep aanspreekt én voor je werkt.
Maar hoe kom je daartoe en hoe houd je dat vast? Ik help je graag op weg!
Design is niet alleen hoe iets er uit ziet of welke emotie het oproept, het gaat vooral ook om hoe iets werkt.
Waar moet een goed design aan voldoen?
Een goed design is allereerst opgebouwd volgens de geldende designrules. Denk hierbij aan uitlijning, leesbaarheid en bepaalde kleurencombinaties die niet goed werken. Dit is in bijna alle gevallen een voorwaarde voor een visueel prettig design. Toch kan het soms geen kwaad om daar juist mee te breken, om verrassing en creativiteit te tonen. Iets wat nét een beetje schuurt valt op. De vraag die je daarbij stelt is: past dit bij de doelgroep? Of zoals wij zeggen “slaan ze hier op aan?”. Daarom gaan we altijd een paar stappen terug om goed te achterhalen wat het doel is van de site, welke doelgroepen we willen triggeren, welke rol de site inneemt in de marketingmix en customer journey en natuurlijk wat de geldende huisstijlregels van de opdrachtgever zijn.
Hoe laat je een design aansluiten bij de positionering?
Dit onderwerp raakt eigenlijk de kern van onze dienstverlening. Als full-service marketingbureau staat bij ons een website nooit op zichzelf. Het is een onderdeel van de gehele marketingmix en een sterk middel in de customer journey. We 💙 feiten! Een websitetraject begint dan ook altijd met een gedegen vooronderzoek en de vraag: wie zijn jullie, waar staan jullie voor. We kijken naar de positionering, merkbelofte en ambitie, naar doelgroepen en onderscheidend vermogen. En dan doen wij onze magic 🙌🏻. We vertalen de positionering naar een krachtige online marketingtool die precies het hart van je doelgroep raakt.
Wat maakt een website succesvol?
Ook hier kijken we verder dan onze neus lang is. Succes is meetbaar, mits je precies weet waar je op wil gaan scoren. Ook hier is de customer journey weer van groot belang: in welke fase en met welk doel wil je dat bezoekers op jouw site komen. Wil je onderscheid maken op je pagina voor verschillende doelgroepen? Is het mega commercieel en verkoopgericht, wil je informeren of een sfeer neerzetten? Zijn het oriënterende bezoekers of weten ze precies wat ze willen doen? Onze webdesigns zijn per pagina altijd gebaseerd op een vooraf bepaalde filosofie die aansluit bij de marketingstrategie.
Hoe verloopt een traject?
We starten met een gezamenlijke kick-off. Hier is er nog geen sprake van kleurtjes en vormen, we zetten eerst een stevig fundament. We brengen al het hierboven genoemde in kaart en zetten dan de concrete volgende stappen. Onze werkwijze is gebaseerd op de SCRUM-methode. We werken in korte sprints met duidelijke doelen, oplevermomenten en verantwoordelijkheden. Door de tussentijdse overlegmomenten is er steeds ruimte voor afstemming met en feedback van onze opdrachtgever. Deze beproefde methode zorgt ervoor dat alle partijen weten wat wanneer klaar is en welke stappen er daarna genomen worden. Dit geeft duidelijkheid, een goed bewaakt proces en biedt ruimte voor continue verbeteringen.
Na het ontwerpen van de wireframes (schetsmatige websitestructuur) volgt het eerste design. We beginnen altijd met de homepage, omdat dit in vrijwel alle gevallen de pagina is die alles in zich heeft. Design en development trekken hier nauw met elkaar op zodat het design ‘pixelperfect’ nagebouwd kan worden. Het resultaat: een sterk webdesign op alle fronten!
Over Andreas
Andreas werkt inmiddels al weer bijna vier jaar bij De Indruk. Begonnen als stagiair en eigenlijk nooit meer weggegaan. 😄 Zijn specialiteit en expertise liggen op het snijvlak van design en user experience. Andreas is onderdeel van team development en werkt vandaaruit samen met onze webbouwers, visual designers en team marketing.