25 januari 2018 4 min leestijd

Internetgebruikers: liever lui dan moe

Leendert Bos
Marketing specialist

De gemiddelde internetgebruiker spant zich liever niet teveel in. Mensen die je een nieuwe website ontwerpen of online content produceren, realiseren zich dat vaak onvoldoende. Terwijl die gemakzucht je ook kansen biedt…

Vroeger op Journalistiek leerde ik het al in de klas: oprolbaar schrijven. Met andere woorden: het belangrijkste nieuws van een nieuwsbericht moet in de kop en de intro. Hoe lager de alinea, hoe minder belangrijk de tekst. Mensen lezen zelden het hele artikel en krijgen op die manier toch het belangrijkste ervan mee.

Scannen in plaats van lezen

Op internet geldt die regel nog eens maal tien. Mensen scannen webpagina’s, ze lezen niet. Als jij je best doet op leuke nieuwsartikeltjes voor je website heb ik slecht nieuws voor je: niemand leest hele zinnen. En slechts een handjevol mensen zal doorlezen tot het eind van het artikel.

Ik heb slecht nieuws voor je: niemand “leest” je webartikel.

In Analytics staat de gemiddelde bezoektijd van je sitegebruikers meestal op een minuut of anderhalf en dat is alleen nog bij gratie dat Analytics alleen bezoekers die minimaal een minuut op je site zijn werkelijk als bezoekers meetelt. Bouncepercentages van 70-80% zijn niet ongebruikelijk. Hoe zorg je ervoor dat mensen in anderhalve minuut de juiste content tot zich nemen?

Eyetracking

Heb je wel eens Hotjar of een bepaalde eyetracking-device geïnstalleerd op je website? Dan wordt je je pijnlijk bewust van hoezeer mensen je pagina scannen.

De gemiddelde bezoeker bekijkt je pagina van linksboven naar onder en keert dan in een U-vorm weer naar rechtsboven. Onderweg wordt alleen gestopt bij quotjes, linkjes, tussenkopjes en een enkel vetgedrukt of cursief woord. (lees hier meer over de rol van deze pagina-onderdelen).

Gek genoeg vertrouwen mensen meer op hun eigen interpretatie van de webpagina dan op de letterlijke tekst.

Dat is tegelijk ook je kans: als je weet welke zaken mensen gebruiken om je webpagina te scannen. Gek genoeg vertrouwen mensen meer op hun eigen interpretatie van de webpagina dan op de letterlijke tekst. Maar die interpretatie is vrij gemakkelijk te sturen door de juiste woorden onder het voetlicht te brengen.

Touchpoints

Bekijk je webpagina eens zo: interpreteren mensen de boodschap van je webpagina correct wanneer ze geen enkel woord zouden lezen dat niet op de een of andere manier “uitgelicht” is? Welke zaken (touchpoints) zouden ze in anderhalve minuut zeker mee moeten pakken om het goede gevoel te krijgen bij jouw bedrijf, dienst of product?

Hulp nodig bij het sturen van je bezoeker? Wij praten graag eens met je door!