Het gaat goed met de economie! Dat merken veel bedrijven elke dag. Er is werk genoeg, maar vaak is er gebrek aan goed personeel. Wat kun je doen?
Waar het tot voor kort relatief eenvoudig was om aan kundige medewerkers te komen: anno 2018 is het vinden van goed personeel een hele uitdaging. Een gewone advertentie in de krant is vaak duur en levert steeds minder op.
Online is het aansluiten in de rij bij populaire vacaturesites, terwijl de sollicitaties die binnenkomen vaak niet zijn wat u ervan gehoopt had. Dan maar zee gaan met een peperduur werving & selectiebureau?
Kan goed personeel werven ook anders?
Jazeker, dat kan. Steeds vaker vragen bedrijven De Indruk om hulp bij het uitzetten van vacature-advertenties online. Hierin zijn veel verschillende mogelijkheden. We merken dat personeelswerving via social media voor veel klanten zijn vruchten afwerpt. Enkele voordelen op een rij:
- U adverteert op een manier waarop nog niet veel geadverteerd wordt voor personeel. Uw advertentie valt dus nog op.
- U komt binnen bij potentiële kandidaten nog vóórdat ze actief op zoek zijn naar een baan. U bent er dus vroeg bij en kunt mensen “op een idee brengen.”
- U kunt heel gericht targetten (microtargetting), waardoor u precies die werknemer vindt die u zoekt en geen advertentiebudget verspeelt aan mensen die niet binnen het functieprofiel vallen.
- Was u gewend handmatig te zoeken, bijvoorbeeld op LinkedIn? Social advertising maakt uw werk gemakkelijker door middel van een voorselectie op interesse of het (deels) automatiseren van uw zoektocht naar goed personeel.
Wat zijn de mogelijkheden?
Wanneer u De Indruk inschakelt om u te ondersteunen bij uw zoektocht, dan krijgt u van ons een advies dat meestal een of meerdere van de onderstaande mogelijkheden bevat.
- Adverteren op Facebook. 95% van de Nederlanders zit op Facebook en aan het gebruiken van Facebook besteden we gemiddeld 25% van onze online tijd. Adverteren op Facebook is dus een slimme manier om potentiële werknemers te vinden. De targettingopties zijn legio, dus kunt u heel gericht op zoek gaan. Dankzij locatie (radius-)targetting toont u uw vacature alleen aan mensen die binnen een acceptabele reisafstand van uw bedrijf wonen.
- Adverteren op LinkedIn. Op LinkedIn vindt u vooral HBO+ geschoold personeel. U kunt onder meer targetten op jobtitel, functie, werkervaring en vaardigheden. Zo bereikt u de juiste doelgroep!
- Adverteren via een tekstadvertentie op Adwords. Voor veel mensen begint hun zoektocht naar een nieuwe baan gewoon op Google. Wat als u al direct hier adverteert en hen direct een concreet aanbod doet?
Uw potentiële sollicitant overtuigen
Wanneer we voor u aan de slag gaan met het werven van personeel, dan kijken we ook kritisch naar uw site en uw vacatureteksten. Zijn die wel wervend genoeg? Het is zonde als veel mensen op een advertentie klikken, maar vervolgens geen actie ondernemen op uw site. Daarom passen we uw site aan met:
- een duidelijke functieomschrijving
- een duidelijk eisenpakket
- verhalen van toekomstige collega’s
- de visie van uw bedrijf in een notedop
- gemakkelijke manieren om contact op te nemen.
- duidelijke sturing op het sollicitatieformulier
Een “werken-bij”-site
Een goede optie is om een hele aparte “werken-bij”-site te ontwikkelen. Tenslotte zijn potentiële sollicitanten een hele andere doelgroep dan de gebruikelijke bezoekers van uw site. Een andere doelgroep vraagt om een andere aanpak en een andere vormgeving. De moeite waard wanneer u de komende jaren tientallen of honderden nieuwe medewerkers zoekt.
Hulp of advies nodig bij het bereiken van potentiële sollicitanten? Onze specialisten denken graag met u mee.
Neem contact op