29 november 2023 3 min leestijd

Server-side tagging: de sleutel tot succes in het tijdperk zonder cookies

Leendert Bos
Marketing specialist

Server-side tagging: de sleutel tot succes in het tijdperk zonder cookies

Als marketeer ben je altijd op zoek naar manieren om de effectiviteit van je campagnes te meten en te sturen op waardevolle conversies. Maar met het verdwijnen van third-party cookies wordt dit steeds uitdagender en binnenkort zelfs onmogelijk. Gelukkig is er een oplossing: server-side tagging.

De achtergrond: waarom eigenlijk?

Third-party cookies zijn al niet meer welkom in browsers zoals Safari en Firefox. Google Chrome stop in het tweede kwartaal van 2024 met het doorsturen van surfgedrag naar derde partijen zoals Facebook en LinkedIn.

Dit betekent dat je nu al de helft van je cruciale informatie mist, aangezien iPhone gebruikers vaak de helft van je websiteverkeer uitmaken. Hierdoor wordt het moeilijk om de prestaties van verschillende campagnes te beoordelen en kun je niet langer sturen op websiteconversies in externe advertentieplatforms. Remarketing wordt ook een uitdaging.

De oplossing: neem zelf de regie

Server-side tagging biedt een oplossing. Met deze methode wordt waardevolle informatie over je sitebezoekers niet rechtstreeks naar derde partijen zoals Facebook en LinkedIn gestuurd, maar via je eigen server. Dit geeft je meer controle over welke gegevens worden doorgestuurd en hoe ze worden gebruikt.

Wat nog belangrijker is, browsers beschouwen deze opgeslagen gegevens niet als third-party, maar als first-party informatie. First-party cookies zijn (nog) niet verboden, dus ze kunnen nog steeds worden geplaatst en gebruikt. Dit betekent dat je als adverteerder toegang hebt tot de informatie die je nodig hebt en deze eenvoudig kunt doorsturen naar externe platformen via Google Tag Manager. Kortom, je data zijn veiliggesteld!

Hoe werkt het?

Kort gezegd: bij server-side tagging huur je een kleine eigen server tegen een maandelijks tarief. Hierop verzamel je alle gegevens van je websitebezoekers. Via een koppeling met een server-werkruimte van Google Tag Manager kun je zelf bepalen welke informatie je uit deze gegevens haalt en doorstuurt naar andere kanalen. In het onderstaande schema zie je dat in het uitgebreid.

Het opzetten van de server en de koppeling met Google Tag Manager is weliswaar niet eenvoudig en vereist enige expertise. We raden je aan om deze taak uit te besteden aan een ervaren ontwikkelaar.

 

server side tagging

Wat levert server-side tagging op?

Server-side tagging biedt tal van voordelen:

  • Bereid je voor op een toekomst zonder third-party cookies, waarbij geen van jouw cookies als third-party wordt beschouwd
  • Krijg zelf de controle over je data, want je bepaalt wat je doorstuurt en aan wie
  • Krijg diepgaand inzicht in de effectiviteit van je campagnes, vergelijk advertentiekanalen en meet de ROI van je advertentiebudget
  • Verbeter de effectiviteit van je campagnes door gebruik te maken van meer beschikbare data en conversieprofielen

Investering in server-side tagging

Bij De Indruk kunnen wij de server voor je aan schaffen en instellen. Daarna moeten je conversies worden ingesteld (als je dat nog niet hebt gedaan) en doorgestuurd worden naar Google Tag Manager.

Vervolgens moeten ze worden gedistribueerd naar de diverse advertentiekanalen die je gebruikt. Afhankelijk van het aantal conversies dat je wilt meten, kost dit ons ongeveer een dag werk. Daarnaast ben je maandelijks een klein bedrag (hoogstens een paar euro) kwijt voor het huren van de server. Maar geloof ons, deze investering verdien je ruimschoots terug!

Is server-side tagging AVG / GDPR-proof?

Absoluut. Het is wel echt essentieel om aan de privacywetgeving te voldoen. Je cookiemelding moet duidelijk zijn over hoe je de data van je websitebezoekers gebruikt. Bezoekers moeten de keuze hebben om alles te weigeren, alles te accepteren of cookies naar hun smaak in of uit te schakelen.

Deze keuzes moeten ook van invloed zijn op wat je precies doorstuurt. Kortom, met een heldere cookiemelding voldoe je aan de AVG.

Hoe kan ik starten?

Heel simpel. Wij loodsen je er doorheen! Neem dus gerust contact met ons op.

Een advies op maat of direct aan de slag? Wij helpen je graag!

Leendert Bos - arbeidsmarktcommunicatie