26 januari 2018 6 min leestijd

5 Manieren om je e-maillists te gebruiken, óók na 25 mei

Leendert Bos
Marketing specialist

Op 25 mei 2018 gaat de veelbesproken nieuwe Europese privacywet in die de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens gaat vervangen. Balen, vinden veel marketeers. Wat kun je nu nog met je e-mailadressen?

Veel bedrijven sturen van tijd tot tijd een digitale mailing naar een vast e-mailadressenbestand. Eerlijk is eerlijk: dat was altijd al een grijs gebied. Maar vanaf de invoering van de GDPR (General Data Protection Regulation) in mei is het definitief verboden om mensen ongevraagd digitale mailings toe te sturen. Wat nu?

Geen paniek! Gelukkig zijn er nog manieren genoeg waarop je wel gebruik kunt maken van je e-mailbestand. Wat denk je hiervan?

  1. Stuur je e-maillist gewoon een extra opt-in
    Misschien voor de hand liggend: begin er eens mee om vóór 25 mei je e-mailadressenbestand een bevestigingsmail te sturen waarmee je van grijze e-mailadressen witte e-mailadressen maakt. “Wil je onze nieuwsbrief blijven ontvangen? Klik dan op deze link om je inschrijving te bevestigen”.
  2. Mail de personen op je e-maillist voortaan persoonlijk en vanuit je eigen mailbox.
    Bulkmail kun je niet verzenden vanuit je Outlook of je Apple Mail. Maar hoeveel moeite is het nou helemaal om van tijd tot tijd een informatief mailtje te sturen onder eigen titel? Persoonlijker en waarschijnlijk ook nog eens effectiever. Doen!
  3. Laat Google je e-mailadressen matchen
    Google Adwords biedt je de mogelijkheid om personen uit je e-maillist advertenties in gmail te tonen. Om dat mogelijk te maken kun je je e-maillist inladen als remarketinglist. Een verbazingwekkende 80% van de e-mails die je invoert zal Google herkennen. Gebruik je deze remarketinggroep om direct banners aan te gaan tonen, dan ben je vanaf mei officieel in overtreding. Laat je Google echter zoeken naar een “vergelijkbare groep”, dan is Google degene die juridisch verantwoordelijk is, niet jij.
  4. Laat Facebook je e-mailadressen matchen.
    Facebook biedt je een vergelijkbare functie. Ook hier is het mogelijk om je e-maillist als remarketinggroep in te laden. Facebook zoekt bij je e-mails een account en toont je banner of gesponsorde post aan de persoon die matcht met het e-mailadres. 65% van de ingevoerde adressen zal gematcht worden. Ook hier geldt dat als je Facebook vervolgens de opdracht geeft een vergelijkbare groep accounts te zoeken, dat je onder de nieuwe wetgeving uitkomt. Facebook is dan verantwoordelijk, niet jij.
  5. Reeds betalende (eigen) klanten mag je blijven mailen.
    Ook onder de nieuwe wetgeving blijft het legaal om een paar keer per jaar een zogenaamde servicemail te sturen via een geautomatiseerd systeem aan een grote groep e-mailadressen. Maak van die mogelijkheid gebruik door je e-maillist een relevante mail te sturen met servicegerichte tips & tricks én een commerciële boodschap.

Relevante mailings

ok na 25 mei blijft het dus mogelijk om met e-maillists aan de gang te gaan. Het mailen van eigen betalende klanten blijft ook zonder aparte toestemming of opt-in mogelijk. Wel is het goed om je te realiseren welke mailings je verstuurt en wat de inhoud daarvan is.

Anno 2018 is het hoog tijd om te stoppen met het versturen van een niet-relevante stroom aan advertentiemailings en te starten met het verzenden van relevantie doelgroep-georiënteerde informatie die je klanten daadwerkelijk verder helpt én mogelijk nieuwe sales creëert.

Weten hoe je zo’n mailing in elkaar zet? Vraag het onze marketing-experts.

Targetgroep samenstellen

Tot slot: jouw ideale klant online bereiken blijft een uitdaging. Bij De Indruk hebben wij echter ruime ervaring met het selecteren en isoleren van een targetgroep die voldoet aan de eisen die jij er vooraf aan gesteld hebt.

Dat kan ook zonder gebruik te maken van e-mailadressen. Bespreek met ons de mogelijkheden: wij helpen je graag!

Sparren over jouw ideale online targetgroep?