Hoe maak je van een chatbot een online verkoper?

Meer Sales met chatbots

“Hallo, kan ik u misschien helpen?” Dat is de dodelijkste vraag die een verkoper in een winkel aan je stellen kan. Het antwoord erop is namelijk altijd: “Nee, bedankt, ik kijk even rond…” Voor een chatbot geldt precies hetzelfde: denk na over je beginzin!

Chatbots zijn enorm in opkomst. Steeds meer bedrijven maken er gebruik van en bedrijfjes die chatbots bouwen schieten links en rechts uit de grond. De reden laat zich raden: chatbots kunnen tot een flinke verhoging van je sales leiden – als je je bot tenminste op een slimme manier programmeert!

In dit blog vertellen we je alles over de verschillende mogelijkheden, do’s en don’ts. Meer weten? Bekijk dan hier ons gratis webinar terug!

Altijd bereikbaar

Een groot voordeel van chatbots is dat je daarmee 24 uur per dag bereikbaar ben en dat mensen het praten met een chatbot ervaren alsof ze persoonlijk door jou geholpen worden. De bereidheid in te gaan op een verzoek van een chatbot is groot.  Vandaar dat Bol.com er bijvoorbeeld voor kiest om tegenwoordig Reviews te verzamelen door middel van de inzet van een chatbot.

Maar het belangrijkste voordeel van een sales-chatbot is misschien wel dat mensen niet langer “ongestraft” op je website rondneuzen kunnen, zonder een aankoop te doen of tenminste interactie met jou te hebben. Wanneer je je bezoekers proactief aanspreekt met een chatbot fungeert deze als een soort verkoper in een winkel die in gesprek gaat met rondkijkende bezoekers.

De openingszin

De kunst is om het gesprek te openen op een lichtvoetige en prettige manier zonder bezoekers af te schrikken. Daarom is het slim om goed na te denken over de openingsvraag.

Het is handig om een vraag te stellen die mensen alleen met “JA” kunnen beantwoorden en van daaruit steeds meer door te vragen en zo de gewenste informatie uit je bezoeker te trekken.

Ook kun je de mening of voorkeuren vragen van een websitebezoeker. Daardoor voelt deze zich gehoord en kun je vanuit daar een gesprek opbouwen.

Wie A zegt moet ook B zeggen

Soms is het ook handig om een bezoeker te “betrappen” op bepaald gedrag. Zie je bijvoorbeeld dat een bezoeker voor de tweede keer terugkomt op een pagina, dan kun je ervan uitgaan dat hij of zij bovenmatig geïnteresseerd is in wat je daar te melden hebt.

Een chatbot kan dan – heel brutaal – benoemen wat er gebeurt: “Ik zie dat je deze vacature-pagina voor de tweede keer bezoekt. Is deze vacature aantrekkelijk voor je?” De bezoeker zal zich verplicht voelen om zijn of haar aanwezigheid te verklaren en zie daar: een inhoudelijk gesprek.

De 3x JA methode

Om de bezoeker verder in je “net” te lokken kun je gebruik maken van de “3x JA”-methode. Stel hem eerst drie vragen waarop hij “JA” zal antwoorden. Vervolgens vraag je een commitment of een interactie van hem.

Normaal gesproken iets waar je bezoeker even over na moet denken. Echter, na drie keer “ja” zal hij het lastig vinden om nu “nee” te zeggen. Grote kans dus dat je deze commitment van hem vragen kunt.

Het nu-of-nooit aanbod

Wil je echt stappen zetten, dan laat je je chatbot een concreet en exclusief aanbod doen aan je bezoeker. Je biedt hem bijvoorbeeld een product of dienst aan met korting of biedt hem een gratis proefmaand of proefverpakking aan. Als je deze aanbieding verder nergens weggeeft heeft de bezoeker het gevoel dat hij of zij een exclusief cadeautje ontvangt. De “speciale behandeling” zorgt ervoor dat hij of zij geneigd zal zijn om dit cadeautje aan te nemen.

Ook als een bezoeker dapper “Nee” blijft antwoorden op jouw vragen kun je nog veel bruikbare informatie uit hem of haar verkrijgen. Zorg er in elk geval voor dat je chatbot heel correct en netjes het gesprek afrond en behulpzaam blijft tot het laatste bericht. De positieve ervaring die een bezoeker daarmee opdoet is goud waard!

Chatbot-remarketing

Of je nou iets verkocht hebt of niet: als je een chatgesprek hebt gevoerd kun je vaak op een later moment deze persoon nogmaals door een remarketing-chatbericht bereiken. De doorklik op dergelijke berichten is heel hoog: veel hoger dan op standaard nieuwsbrieven of websitebanners.

Het is dus de moeite waard om bezoekers waarmee je chatbot een interactie heeft gehad netjes te categoriseren. Op die manier kun je hen ook op een later moment met een concreet aanbod bereiken die past bij hun wensen of voorkeuren.

Echte medewerkers

Een chatbot is niet heiligmakend en heeft altijd zijn beperkingen. Je hebt vast wel eens zelf een ervaring gehad met een chatbot die je vraag niet begreep of die je met een kluitje het riet in stuurde.

Hoe leuk een chatbot ook is: er gaat niets boven het praten met een echte medewerker. Daarom adviseren we je altijd om een medewerker achter de hand te hebben om het gesprek – zo nodig – over te nemen en de koop te sluiten. Hoe eerder je medewerker ter plekke is, hoe beter.

Wil jij weten hoe je een succesvolle chatbot er voor jouw bedrijf uit zou kunnen zien? Neem dan contact op met De Indruk. Wij denken graag met je mee!

Ja, ik wil met jullie sparren  Eerst maar eens koffie..