Een cookiebanner is er zodat bezoekers van jouw website zelf kunnen kiezen welke cookies ze accepteren. Maar in de praktijk voldoen veel cookiebanners niet precies aan de EU-regels. Vanaf 1 maart wordt dat een probleem, als je adverteert in Google Ads.
Eerst iets over de nieuwe EU-regelgeving
De nieuwe richtlijnen verplichten grote technologiebedrijven, waaronder Google, om hun strategieën aan te passen door de introductie van wat bekend staat als Consent Mode. Dit betekent dat Google nu van website-eigenaren vereist dat zij hun cookie-instellingen bijwerken om ervoor te zorgen dat de via Google Ads en andere Google-platforms verzamelde data legitiem is. Andere grote technologiebedrijven, zoals Meta en Microsoft, hebben nog geen duidelijke plannen in deze richting aangekondigd.
Wat houdt Consent Mode precies in en waarom is het zo belangrijk?
Consent Mode van Google biedt de mogelijkheid om bepaalde scripts op je website alleen te laten werken als een gebruiker daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Dit betekent dat je advertentiescripts van bijvoorbeeld Google Ads, Meta of Pinterest pas kunt activeren nadat een bezoeker akkoord is gegaan met marketing- en advertentiecookies. Het is dus cruciaal om een cookiebanner te gebruiken die compatibel is met Consent Mode.
Als bezoekers kiezen om geen marketing- of analytische cookies te accepteren, gebruikt Google Machine Learning om deze ‘weigeraars’ te analyseren door een ‘cookieless ping’ naar Google Ads en Google Analytics 4 te sturen. Op deze manier kan Google nog steeds bezoekers en conversies tracken zonder de data te gebruiken voor marketingdoeleinden.
Door Consent Mode te gebruiken, blijf je dus inzicht houden in je campagnes en conversies, wat essentieel is voor marketeers om de impact van hun campagnes te meten, zelfs als gebruikers geen toestemming geven voor cookies.
Kun je nog steeds Google Ads-advertenties gebruiken zonder Consent Mode?
Ja, dat kan, maar de data in Google Ads zal minder accuraat zijn. Wat voorheen direct gemeten werd, wordt nu geschat of is helemaal niet zichtbaar, wat het lastiger maakt om de effectiviteit van je Google Ads-campagnes te beoordelen. Goede datafeedback is cruciaal voor het succes van campagnes die steunen op data en machine learning.
Hoe bereid je je voor op de Consent Mode van Google?
Google heeft een aantal stappen voorbereid voor adverteerders om zich klaar te maken voor Consent Mode:
- Check of je doelgroep zich in de Europese Economische Ruimte (EER) bevindt, bijvoorbeeld als je vooral in Nederland of België adverteert.
- Vraag toestemming aan gebruikers binnen de EER. Google adviseert het gebruik van een cookiebanner van een erkend Consent Management Platform (CMP), zoals CookieBot of OneTrust, voordat je data verzamelt voor advertentiedoeleinden.
- Is jouw website door De Indruk gebouwd of hosten wij jouw website en wil jij dat dit goed geregeld is? Neem dan contact met ons op.
- Ben je momenteel geen klant bij ons, maar wil je dat dit voor jou ook goed geregeld is? Neem dan contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.