Duik in de toekomst: samenwerken met AI
Bij De Indruk begrijpen we als geen ander hoe cruciaal het in de marketingwereld is om altijd een stap voor te blijven. Van alle ontwikkelingen op marketinggebied heeft de snelle opkomst van AI de meeste impact. Benieuwd naar de mogelijkheden, kansen en misschien stiekem ook naar de beperkingen en zelfs gevaren? We praten je bij!
Maak kennis met je nieuwe collega
Laten we eens nader kennismaken met de meest bekende tool: ChatGPT. ChatGPT is eigenlijk een slimme assistent die nooit slaapt. Je nieuwste virtuele “sidekick” heeft namelijk een paar goeie skills die je kunnen helpen je marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen:
- Klantinteractie: ChatGPT kan op je website worden geïntegreerd om klanten te begroeten en vragen te beantwoorden, net als een menselijke medewerker. Dit betekent dat klanten sneller, efficiënter en op elk moment van de dag (en nacht) geholpen worden
- Contentcreatie: Je kunt ChatGPT gebruiken om inhoud te genereren, zoals blogposts, e-mails of de captions voor je socials. Voorwaarde is wel dat je precies uitlegt wat je nodig hebt. Dit heet een “prompt”, eigenlijk de richtlijn voor de tekst die je als een commando ingeeft. En voila, ChatGPT levert! Wellicht wil je het nog even redigeren totdat het eigen voelt, maar over het algemeen is zo’n tekstrobot erg handig als je snel veel content nodig hebt.
- Ideeëngenerator: waar moeten we nu weer eens over schrijven? ChatGPT kan (content)ideeën genereren en pakkende titels voor je content “bedenken”. Dit bespaart tijd en helpt bij het vullen van contentkalenders met boeiende inhoud.
- Waar is dat feestje? Ook bij vragen zoals “Wat kunnen we doen als bedrijfsfeest voor ons ons jubileum” of “Wat geven we iemand die 10 jaar in dienst is” geeft ChatGPT een lading bruikbare antwoorden. Het leuke is dat je steeds weer verder kunt verfijnen en zo uitkomt op de oplossing die bij jou past.
- Klantonderzoek: ChatGPT kan gegevens analyseren en inzichten geven over wat klanten willen en verwachten. Het kan patronen ontdekken in klantvragen en feedback, waardoor je beter kunt begrijpen wat er leeft bij je doelgroep.
- Parlez-vous ChatGPT? Als je een internationale doelgroep hebt, kan ChatGPT je helpen bij vertalingen en het aanbieden van meertalige content. Hierdoor kun je wereldwijd klanten bereiken en bedienen.
- Hulp bij het schrijven van code: webbouwers kunnen ChatGPT gebruiken om codefragmenten of scriptvoorbeelden te genereren op basis van de specifieke behoeften van een project. Ze kunnen vragen stellen zoals “Schrijf een JavaScript-functie om een afbeelding te laden wanneer de pagina wordt geladen” en voilà: ChatGPT genereert codevoorbeelden.
- Debugging-assistentie: ChatGPT kan fouten in de code van een site identificeren en oplossen.
- Automatisering van repetitieve taken: ChatGPT kan worden gebruikt om scripts te genereren die repetitieve taken automatiseren, zoals het omzetten van gegevens, het maken van afbeeldingen of het bijwerken van inhoud op een website.
- Innovatie: ook als innovatie aanjager is ChatGPT heel geschikt. Je kunt er je vragen kwijt over nieuwe tools, technologieën en frameworks en hoe je deze kunt implementeren.
Benieuwd hoe jij slim gebruik kan maken van ChatGPT? Volg dan onze Masterclass AI!
Kortom, ChatGPT is een slimme en gewaardeerde assistent. Het maakt je inspanningen efficiënter, kosten-effectiever én klantgerichter.
Zijn er dan echt geen nadelen? Oh zeker wel!
Ethische bezwaren, reputatieschade en privacygevoeligheid
Geen ethische check
ChatGPT leert van grote hoeveelheden tekstgegevens van het internet, wat kan leiden tot onnauwkeurige of vooringenomen antwoorden. Het kan bevooroordeelde of discriminerende taal generen, wat schadelijk kan zijn voor je merk en reputatie. Vandaar dat er dus altijd echt een goede redactieronde nodig is.
Merkwaarden en uitstraling
Ook kan ChatGPT niet exact de positionering en kernwaarden van je bedrijf integreren. Dit kan zorgen voor een mismatch met jouw merkwaarden en daarmee volledig de plank misslaan, of zelfs reputatieschade geven. Wederom een reden om altijd een controle uit te voeren.
Privacy
ChatGPT kan gevoelige klantinformatie verwerken. Als de gegevens onvoldoende worden beschermd, kan dit leiden tot schending van de privacywetgeving en mogelijke boetes. Kwaadwillenden kunnen ChatGPT gebruiken om misleidende informatie te verspreiden of om spam te genereren. Dit kan leiden tot verwarring bij klanten en ook hier weer het vertrouwen in je merk schaden.
Innovatief?
Hoe up-to-date is ChatGPT eigenlijk? ChatGPT heeft toegang tot informatie tot en met januari 2022. Ter vergelijk: een reguliere zoekmachine als Google heeft toegang tot echt de meest recente informatie. Als je de gratis versie van ChatGPT vraagt wie het WK in 2022 heeft gewonnen, moet hij (of zij?) je het antwoord dus schuldig blijven. In een snel ontwikkelende marketingwereld kan dit zeker als nadeel worden bestempeld.
De kracht van een mens
Ontegenzeggelijk biedt ChatGPT enorm veel efficiëntie. Maar, het vermindert in veel gevallen ook de menselijke interactie en het persoonlijke contact. Weeg dus goed af wanneer je klant met een snel en (redelijk) onpersoonlijk antwoord geholpen is en wanneer juist de persoonlijke benadering gewenst is. Ook is het voor iedereen goed onze hersens eens goed te laten kraken en zelf nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Nieuwe dingen leren zonder ze te laten voorkauwen is goed voor een mens!
Conclusie: ChatGPT is, mits goed gebruikt, een waardevolle en ijverige assistent, maar de eindcontrole met menselijk inzicht, kennis en kunde is en blijft onmisbaar!