5 juli 2019 4 min leestijd

Comic Sans Dag: welk lettertype gebruik jij voor je merk?

Jeroen Clark
Art director

Comic Sans… de legende onder de lettertypes. Gehaat én geliefd. Met zelfs een eigen dag, want vandaag is het Comic Sans day! Een mooi moment om eens in te zoomen op het gebruik van verschillende fonts. Het font dat je kiest, bepaalt grotendeels hoe jouw doelgroep jouw merk ziet. Het gaat er tenslotte niet alleen om wat je zegt: maar hoe je het zegt. Een font roept allerlei associaties bij hen op over jouw bedrijf. Hoe dit zit en hoe je het juiste lettertype kiest, leg ik je graag uit!

Om te beginnen maken we onderscheid tussen traditionele en moderne fonts. Het uitgangspunt voor de keuze van een bepaald font binnen een visuele identiteit zijn altijd de merk- en kernwaarden. Waar sta je voor als merk of bedrijf en wat wil je uitstralen?

De verschillen op een rij

Het verschil in beide fonttypen (in de afbeelding hierboven) zie je in één oogopslag. Merk je ook welke associaties het ene font ten opzichte van het andere font oproept?

Serif fonts

Wanneer autoriteit, respect en vertrouwen de kernwaarden omvatten van jouw merk of bedrijf past een Serif font perfect. Met zijn klassieke elementen roept een Serif font precies die traditionele associaties op. Ook bedrijven of merken met een lange en rijke historie kiezen doorgaans voor een klassieker lettertype binnen de Serif familie.

Slab Serif fonts

Slab serif is een solide font. Dit lettertype wordt meestal gebruikt door bedrijven die impact willen maken met hun innovatieve ideeën en creativiteit. Dit font zie je veel terugkomen in de automotive branche.

Sans Serif fonts

De Sans-Serif is bij uitstek een font voor moderne, no-nonsense merken met een ‘strakke’ uitstraling. Dit font zie je vaak terug bij vooruitstrevende merken in de mode- en softwarebranche. Het bekendste Sans-Serif font is Helvetica.

Sans fonts

Een modern font sluit naadloos aan wanneer je exclusiviteit, intelligentie en klasse wilt uitstralen. Het font wordt vaak gebruikt om millenials aan te spreken en is makkelijk te lezen. Het is een recht-toe-recht-aan font met een eigentijdse uitstraling.

Script fonts

Vrouwelijkheid, elegantie en creativiteit benadruk je met een font uit de Script familie. Het handgeschreven karakter van dit font speelt in op emotie en verhoogt doorgaans de affiniteit van jouw doelgroep met je merk. Hoe dit komt? Een Script font geeft je merk een meer persoonlijke uitstraling, waardoor je vriendelijk overkomt. Toch raden we je aan dit font niet in overvloed te gebruiken omdat het al snel rommelig en onleesbaar wordt. Het draait allemaal om de balans.

Decoratieve fonts

Decoratieve fonts en logo’s zie je bij uitstek terug bij hele uitgesproken merken. De fonts zijn altijd one of a kind en kun je dus helemaal eigen maken en aanpassen tot je iets hebt dat écht bij je past. Een decoratief eigen font voegt persoonlijkheid toe aan je merk en geeft uiting aan creativiteit. Het is altijd goed om decoratieve fonts te testen op je doelgroep voor je ze doorvoert. Zo kun je goed peilen of het font de reactie oproept waar je op hoopt.

Terug naar waar we begonnen… Comic Sans

Tijdens de opkomst van het internet in de jaren ‘90 was Comic Sans een van de meest populaire lettertypes. De ontwikkelingen op het gebied van branding hebben niet stil gestaan en dus kom je Comic Sans eigenlijk niet zo vaak meer tegen in zakelijke communicatie. Het font heeft te veel een speelse en jolige associatie gekregen voor veel mensen. Voor de plaatselijke barbecue uitnodiging kan het lettertype perfect zijn, maar voor je visitekaartjes iets minder. Benieuwd welk font wél bij jouw merk past? Ik help je graag op weg.

Neem contact op