Een voetballer is een sporter, maar niet alle sporters zijn voetballers. Zo zou je het onderscheid tussen SEO-teksten en webteksten kunnen illustreren. SEO-teksten zijn webteksten, maar niet alle webteksten zijn SEO-teksten. Wat is het verschil?
SEO-teksten en “gewone” webteksten hebben veel overeenkomsten. Beide soorten moeten voldoen aan de ongeschreven regels van de online lezer. Ze moeten overzichtelijk zijn, goed scanbaar, boeiend, als het even kan gepaard gaan met een toepasselijke afbeelding – en het liefst foutloos. Als er ook nog een link bij staat naar een andere relevante pagina: bonuspunten.
Toch zijn er ook verschillen aan te wijzen, allemaal terug te voeren op het uitgangspunt van de SEO-tekst. De optimale SEO-tekst sluit precies aan op de zoekintentie van gebruikers. Dit heeft gevolgen voor de indeling en de beoordeling van een SEO-tekst.
Een SEO-tekst schrijven
Voor een SEO-tekst kruip je als het ware in het hoofd van jouw doelgroep die zoekt in Google. Je geeft antwoord op de vraag die expliciet of impliciet wordt gesteld en je vraagt je hierbij af welke zoekintentie jouw doelgroep heeft.
Verkoopt jouw bedrijf shampoo met 100% natuurlijke ingrediënten? Dan kun je natuurlijk teksten gaan schrijven waar het woord ‘shampoo’ zoveel mogelijk in voorkomt, maar misschien zijn deze mensen alleen opzoek naar shampoos die in de aanbieding zijn. Je bezoekersaantallen groeien, maar je sales groeit helaas niet mee. Ga dus voor kwalitatief bezoek en focus je op de unieke aspecten van je product of dienst: want dat is waar je doelgroep naar op zoek is.
SEO-teksten bieden de zoeker relevante content en antwoord op een vraag, en zorgen ervoor dat online zoekers op jouw website terechtkomen. Daarnaast houd je rekening met de leesbaarheid voor zowel Google als de bezoeker: een goede indeling en opmaak, een sterke inhoud, toepasselijke afbeeldingen en links.
Kenmerken van SEO-teksten
- Zijn het antwoord op een specifieke vraag
- Zijn een “vangnet” voor online zoekers
- Hebben relevante (tussen)koppen
- Moeten een goede metadescriptie hebben
Een webtekst schrijven
Een webtekst heeft als doel: het bieden van praktische informatie aan de bezoeker. Deze informatie kan de bezoeker helpen bij het maken van zijn of haar keuze voor een product of dienst. Zoals de geschiedenis van jouw bedrijf, de missie & visie, het team of een uitleg over de werkwijze.
Als jij een vakantiepark runt, dan wil je jouw bezoekers waardevolle en praktische informatie geven over de bungalows. Je geeft aan voor hoeveel personen het geschikt is, hoeveel kamers het telt en natuurlijk de beschikbaarheid. Ze moeten zo snel en makkelijk mogelijk hun huisje kunnen boeken, dus waarom zou je ze afleiden met andere overbodige informatie?
Pas ik dan helemaal geen SEO toe?
Jawel. Een webtekst die ook nog eens goed gevonden wordt, is natuurlijk een mooie bonus. Dus zorg er in ieder geval voor dat jouw pagina seo-technisch goed in elkaar zit door relevante (tussen)kopjes te gebruiken en afbeeldingen die jouw pagina verrijken.
Kenmerken van webteksten
- Vertellen het verhaal van jouw bedrijf, jouw dienst of product
- Leveren vaak praktische informatie voor de bezoeker
- Zijn wel degelijk geoptimaliseerd voor zoekmachines
Lezer first
Er valt nog veel meer over goede SEO- en websiteteksten te zeggen, maar we hopen dat we het grootste verschil tussen de twee duidelijk hebben gemaakt. Als laatste tip willen we je meegeven dat voor alle online teksten “lezer first” een goed uitgangspunt is. Begin met het aanspreken, nieuwsgierig maken, benoemen van profijt, kortom: begin met de lezer. Heb je nog vragen, misschien juist aanvullingen of hulp nodig, laat het ons gerust weten. Succes met jouw online teksten!
Hulp nodig bij het schrijven van jouw teksten?
Wij kunnen jou helpen met het schrijven van webteksten, SEO-teksten, contentmarketing of het doorvoeren van SEO-optimalisatie. Neem contact op voor meer informatie.
Neem contact op