6 juni 2022 3 min leestijd

Klaar met personeel werven? Houd de achterdeur dicht!

Ewout Hooijer
Owner

Personeel behouden

De arbeidsmarkt staat op z’n kop. Vacatures en recruiters buitelen over elkaar heen. Goede sollicitanten zijn goud waard zou je zeggen, maar wist je dat de werving van één nieuwe medewerker in 2019 minimaal zo’n 5.000,- kostte? Anno nu, in deze markt, lopen die kosten alleen maar op! 

Ook worden jouw medewerkers aan alle kanten benaderd om de overstap te maken naar de concurrent. Een overstap kan soms verleidelijk zijn. Maar dat doe je alleen als er iets is bij je huidige werkgever waar je niet blij van wordt. Als alles klopt en je zit op je plek zal de keuze niet zo moeilijk zijn. Want waarom zou je gaan als je happy bent waar je nu zit!

Als je geen lege stoelen meer hoeft op te vullen omdat je medewerkers helemaal happy zijn en dus graag bij je blijven scheelt dat een hoop wervingskosten én geeft het ruimte voor échte groei!

Uiteraard zijn er meerdere aspecten die bijdragen aan medewerkerstevredenheid: goede arbeidsvoorwaarden, ruimte om je werk in te delen, autonomie en vertrouwen van je leidinggevende. Toch is één van de belangrijkste redenen van medewerkers om bij een organisatie te blijven fijne collega’s en een sterk team. En precies dat is waar wij goed in zijn. Door intern te bouwen aan een sterk merk én een sterk team hou je je medewerkers betrokken bij je organisatie en zullen zij als ambassadeurs naar buiten treden: dubbele winst!

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?

Een sterk team en interne communicatie: ze kunnen niet zonder elkaar. Voorop staat het streven dat je medewerkers werkgeluk ervaren, lekker in hun vel zitten en hun werk met plezier verrichten.

De basis hiervan ligt in communicatie. Horen en gehoord worden. Tegelijkertijd wil je ook dat de kernwaarden die jij bij je bedrijf vindt passen, worden uitgedragen. Je wilt je medewerkers blijven boeien en zo aan je binden.

En daar hebben wij een drie ideale tools voor:

  1. Betrokkenheid en onderlinge verbondenheid met een medewerkers-app
  2. Alle informatie op één plek: een interne ‘werken-bij’-site
  3. Internal branding: het laden van je merk van binnenuit

De interne communicatie in jouw bedrijf optimaliseren en zo bouwen aan een ijzersterk team?

Meer weten over deze tools?

Hieronder vertellen we je er alles over!

Everybody appy!

Het is hét middel om laagdrempelig je collega’s te informeren, motiveren en enthousiasmeren.

De USP’s van een interne app:

  • Hoge attentiewaarde
  • Ook gebruik buiten werktijd
  • Laagdrempelig
  • Medewerkers op afstand blijven op de hoogte
  • Dichtbij de medewerker
  • Al het nieuws op 1 plek
  • Centrale plek voor veelgestelde vragen en administratie
  • Always connected!

Verbondenheid tussen medewerkers

Jouw medewerkers mogen weten bij wat voor een fijne werkgever ze zitten! Dat ze goede arbeidsvoorwaarden hebben, dat er veel mooie dingen gebeuren binnen de organisatie én dat er oog is voor hen. Naast de medewerkers app, is een interne werken bij-website hier een ideaal middel voor. Een handige tool voor medewerkers met de volgende voordelen:

  • Het is hét dashboard / opstartscherm van de werkdag: alle info overzichtelijk bijeen
  • Zo houd je elkaar op de hoogte van het laatste nieuws. Van need-to-know (strategische info) tot nice-to-know (verjaardagen en het dagmenu in de kantine 🙂 )
  • Het is een laagdrempelige manier om je kernwaarden te laden
  • Tadaaaa: de bedrijfswikipedia! Een site geeft ruimte voor langere teksten en informatie: documenten, uitleg en beschrijvingen. Ook is het mogelijk om hier samen aan projecten te werken.
  • We kunnen al je andere bedrijfstools integreren
  • En helemaal ultiem:  koppel deze portal aan de medewerkersapp. Highlights en meldingen verschijnen op de app, de achtergrond info staat op de site

Internal branding

Een sterk merk begint van binnenuit. Door middel van internal branding zorg je ervoor dat alle medewerkers weten wat het DNA van je organisatie is en dit bovendien ook zelf ervaren én onderstrepen. Maar dat is niet het enige doel: zet je internal branding goed in, dan draagt dit bij aan medewerkersbetrokkenheid. Medewerkers voelen zich namelijk meer gebonden en geboeid. Hoe we dit concreet aanvliegen? Het begint bij het formuleren van kernwaarden (wanneer deze nog niet aanwezig zijn) en deze intern tot leven te laten komen. Dit kan op verschillende manieren. Samen met jou kijken we naar wat past bij jouw organisatie en stellen we een plan op waarin we de verschillende acties uitstippelen.

Meer informatie

Wil jij de interne communicatie in jouw bedrijf optimaliseren en zo bouwen aan een sterk team? Neem dan contact met ons op en samen kijken we naar wat het beste past bij jouw organisatie.