13 februari 2017 2 min leestijd

Social media: Hoe het niet moet

Jeroen Dekkers
Online Marketeer

Natuurlijk wilt u op social media met uw bedrijf. U begint vandaag nog met twitteren en facebooken. Hoe kan het dan, dat er geen hordes nieuwe klanten op de stoep staan? Vijf manieren om uzelf vreselijk impopulair te maken op social media.

1. Begin zonder plan

Het beste idee om ervoor te zorgen dat uw social media activiteiten zullen mislukken, is beginnen zonder plan. Omdat u vindt dat uw bedrijf op social media moet, meld u zich van de ene op de andere dag aan bij Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest en Youtube tegelijk. U plaatst overal dezelfde berichten en vervolgens laat u uw accounts verslonzen omdat u er eigenlijk geen tijd voor hebt.

2. Vraag lukraak iedereen uw account te liken

Uw bedrijf is fantastisch. Daarom vraagt u elke (potentiële) klant om uw facebook te liken. U vraagt zich daarbij niet af of die klant daar iets aan heeft of wat hij ermee kan. Het gaat tenslotte om het aantal likes, niet om een fysieke klantrelatie…

3. Maak in elk bericht reclame voor uzelf

Eindelijk zit u op social media! Nu kunt u iedereen voortdurend op de hoogte brengen van hoe mooi uw bedrijf is en welke projecten u succesvol afgerond hebt. Uw volgers zitten uiteraard elke dag weer smachtend achter hun pc te wachten op uw verhalen. Gek dat ze u na een week weer ontvrienden. Hoe komt dat toch?

4. Laat reacties voor wat ze zijn

Help, er is een volger die reageert op uw tweet! Het betreft nog een klacht over uw service ook. Is het mogelijk om die reactie te verwijderen? Nee? Dan maar hopen dat hij zo snel mogelijk naar beneden wegzakt. U gaat natuurlijk niet in discussie met zo’n persoon. Stel je voor: iedereen kan meekijken!

5. Plaats automatisch berichten

Social media tijdrovend? Welnee! U hebt het ei van Columbus gevonden. De nieuwsberichten van uw site worden automatisch gekoppeld aan uw Twitteraccount. Uw volgers ontvangen dus telkens nieuwsberichten, zonder dat u er moeite voor hoeft te doen. Prettig voor u: u hoeft niet eens meer in te loggen…

Liever een social media strategie die wel werkt? Kom eens gezellig op de koffie bij De Indruk!