5 januari 2023 3 min leestijd

TikTok: meedoen of laten gaan?

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Duik in de wereld van TikTok content en ontdek de commerciële mogelijkheden

TikTok, dat is toch met die gekke filmpjes voor pubers? Ja, deels klopt dat. Maar deels ook niet. Want wat blijkt: de gemiddelde leeftijd van TikTok gebruikers stijgt. Generatie Z is nog steeds goed vertegenwoordigd, maar ook een oudere doelgroep weet de weg naar het platform te vinden.

Maar hoe zit het dan met de privacywetgeving? De afgelopen periode ligt TikTok onder vuur na het aanpassen van het Europese privacybeleid. Is het dan wel slim om nu de stap te zetten? Wij zetten alles voor je op een rijtje.

Gelijk aan de slag? We helpen je graag!

Privacy & algoritmes

De aanpassing van het EU privacybeleid betekent dat TikTok data van ons, als Europese gebruikers, mag inzien. De reden hierachter is dat ze zo meer inzicht verkrijgen over de werking van het algoritme en het opsporen van accounts. Tot zover niets zorgwekkends.

Echter, China is niet gekenmerkt als ‘veilig’ waardoor het onbekend is wie er naast TikTok nog meer mee kan kijken en of de data wel voldoende beschermd is. Bovendien verzamelt TikTok in vergelijking met andere apps veel meer data, vooral via Android.

Inmiddels is er nieuwe wetgeving in de maak die transparantie van algoritmes voorschrijft en eist dat parameters zichtbaar zijn. Goed om hierbij stil te staan voor je de keuze maakt om op TikTok te gaan. Voor nu achten wij het veilig genoeg om de stap te zetten, maar we bekijken dit graag samen voor jouw merk of organisatie.

 

Meer weten?

Lees het artikel hierover op Frankwatchting

Feiten & cijfers

Eerst even wat feiten:

 

 

Dit betekent dat het beeld van “pubers die gekke dansjes doen en andere pubers die dat bekijken” wel degelijk aan het verschuiven is. Steeds meer 30+’ers weten de app te vinden én te gebruiken. We zien dit ook aan het aantal gerenommeerde merken en organisaties en hun aanwezigheid op de app. Het worden er steeds meer.

Zeker grote partijen zoals Hoogvliet, Starbucks, Het Rode Kruis en de Hema haken in. Organisaties die zich met name richten op een 20+ doelgroep. Allemaal op hun eigen manier, passend bij wat ze willen uitdragen.

Unieke, authentieke content
Op TikTok staat storytelling en het creëren van unieke content centraal. Nog meer dan op de andere socials is dit medium bedoeld om mensen te ‘raken’. Ook het algoritme werkt compleet anders.

TikTok beveelt jou content aan op basis van jouw eigen interesses en niet meer op basis van wie jij volgt. Dit verschilt radicaal van bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn. Kortgezegd betekent dat je content bepalend is voor je bereik. Doe er je voordeel mee!

6 redenen om TikTok te omarmen

Naast alle jolige dansvideo’s, snelle virals en grappige hacks is het dé plek om een community op te bouwen en merkbekendheid te creëren. Niet alleen voor bestaande en potentiële opdrachtgevers, maar denk ook eens aan de mogelijkheden voor recruitment.

Luchtige en grappige content geven je organisatie nét wat meer menselijkheid en daardoor betrouwbaarheid.

We geven je nog 6 redenen om TikTok te omarmen:

  1. Megabereik
    1,7 miljoen gebruikers in Nederland
  2. Lage productiekosten
    Alleen een account, creativiteit en wat tijdsinvestering nodig
  3. Go viral!
    TikTok is zogezegd ontworpen om je steeds nieuwe content van nieuwe account te tonen. De basis van TikTok is de For you-page, een feed met viral content van mensen die je (nog) niet volgt. Als je hier eenmaal op komt, is je bereik sky high!
  4. De app is booming
    TikTok heeft wereldwijd 800 miljoen gebruikers van wie 90% de app elke dag gebruikt. Nu is het perfecte moment om op de TikTok-trein te springen.
  5. Employer branding
    Geef een kijkje in je cultuur voor toekomstige medewerkers én versterk de binding met je huidige medewerkers
  6. De jeugd heeft de toekomst
    De belangrijkste doelgroep van TikTok zijn jongeren. Een moeilijke doelgroep die je nergens anders kunt bereiken.

 

“Traditionele gestylde advertenties werken niet op TikToks, ga voor authentieke content die aanspreekt op gevoel”

 

Benieuwd naar De Indruk op TikTok?

Follow us on TikTok 🙂

 

Geen verkoopkanaal
Een belangrijke opmerking: TikTok is geen verkoopkanaal. TikTok zegt het zelf: Doe TikToks, geen reclame. De gelikte online social advertisingcampagnes werken hier gewoonweg niet. Het gaat juist om ‘debranding’. Minder opzichtig, minder logo’s, en dus vooral geen reclame.

Met storytelling en unieke contentcreatie bouw je aan het laden van je merk. Zo vergroot je je bereik en commitment. Uiteraard is het wel mogelijk om te adverteren op TikTok en zo betaald onder de aandacht te komen van een door jouw gekozen doelgroep. Gebruik hiervoor echter dezelfde authentieke content als op je account en geen gestroomlijnde, gestylde reclames.

Hoe past TikTok dan wel in mijn marketingplan?
Bij De Indruk geloven we in een sterke basis en opereren vanuit strategie. Dit is bij TikTok niet anders. Het begint bij het bepalen of TikTok in de social mediastrategie past. Sluit het aan bij de merkwaarden, positionering, doelen en doelgroepen? Als die keuzes eenmaal gemaakt zijn bepalen we samen de Tiktokstrategie. We kiezen de content en inhakers, maken een planning en leggen een passende stijl vast.

 

Tot slot geven we je graag nog 5 tips over het inzetten van TikTok:

  • Be human; luchtig, grappig, authentiek en écht
  • Houd het zo kort mogelijk (mand!)
  • Volg de trends en haak erop in
  • Volgers zijn minder relevant, interesses wel
  • Sound on; gebruik geluid!

 

Samen sparren over TikTok óf direct aan de slag?