Adverteren op internet lijkt zo voordelig. Immers: een klik kost je meestal maar een paar cent. Toch is het verbazend gemakkelijk om veel geld uit te geven op Google Ads, zonder dat je daar ook maar één cent op verdient.
Eigenlijk is het verdienmodel van Google heel eenvoudig: hoe meer opties Google Ads je aanbiedt: hoe meer fouten jij kunt maken. En die fouten kosten vaak onnodig veel geld. Ga je binnenkort adverteren op Google Ads? Hou dan rekening met de volgende zes instinkers.
Zes valkuilen in Google Ads
1. Adverteren zonder bijsturen
De meest gebruikte fout bij online adverteren is ook de meest domme: een advertentiecampagne instellen en vervolgens laten lopen, zonder er naar te kijken. Wil je waar voor je geld, dan is het namelijk belangrijk om te optimaliseren. En hoe vaker je dat doet: hoe beter het vaak is. Zeg eens eerlijk: wanneer keek jij voor het laatst naar je Google Ads-campagne?
2. Adverteren zonder meten
Een tweede fout bij online adverteren is dat bedrijven adverteren, zonder in Analytics door te meten of die advertenties effect hebben. Wat doen de bezoekers die via Google Ads binnengehaald worden eigenlijk op je site? Bestellen ze iets? Nemen ze contact met je op? Veel online adverteerders hebben daarvan geen idee.
3. Gebruik maken van alle automatische instellingen
Adverteren op Google Ads lijkt heel eenvoudig. Zelfs als je geen verstand hebt van online adverteren kun je binnen enkele klikken een advertentie online zetten. De opties zijn oneindig, maar gelukkig “helpt” Google je er doorheen. Dat is prettig toch? Helaas is de werkelijkheid minder rooskleurig: zonder gedegen kennis van Google Ads betaal je al snel te veel voor je kliks.
4. Brede zoekwoorden gebruiken
Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Dat kun je aangeven bij de start van je Google Ads-campagne. Veel Ads-gebruikers kennen echter het verschil tussen brede, specifieke en exacte zoektermen niet. Is je zoekwoord ‘caloriearm dieet’? Dan wordt je ook gevonden op calorievrije voeding, mediterraan dieet en caloriearme dieetprogramma’s. Wil je dat wel?
5. Optimalisatie-aanbevelingen van Google Ads al te serieus nemen
Het lijkt urgent. Rechtsboven in je Google Ads-scherm zie je een rood uitroepteken staan, met een “belangrijke” mededeling. Google heeft 238 zoekwoorden voor je gevonden die je zou kunnen toevoegen aan je campagne. Handig, of niet? Wat Google je echter niet vertelt is dat deze zoekwoorden soms heel prijzig kunnen zijn. Voeg je ze zonder nadenken toe dan krijg je dus minder, in plaats van meer kliks voor je geld.
6. Te weinig budget inzetten
Het klinkt raar: maar als je adverteert voor een laag bedrag per maand loop je daar misschien wel gemakkelijker op leeg dan wanneer je een flinke budget inzet. De reden is eenvoudig: met een klein budget kun je veel minder makkelijk optimaliseren. De cijfers die je terugziet in Google Ads zeggen eigenlijk te weinig over hoe goed je zoekwoorden en advertentieteksten gekozen zijn. Verder kan een advertentiestrategie alleen goed leren als er voldoende volume in je campagnes gecreëerd op het gebied van vertoningen en kliks. Zonder deze volume is slim inzetten en geld besparen wel heel lastig…
Wil jij adverteren effectief adverteren op Google Ads en zoveel mogelijk klanten overhouden aan je inzet? Neem dan contact op met De Indruk.