marketing bureau voor remarketing campagnes

Remarketing

Slim of alleen maar irritant?

Bij remarketing heeft iedereen wel een beeld. Je hebt bijvoorbeeld naar schoenen of elektronica gezocht en daarbij enkele websites bezocht. Vervolgens word je dagenlang op allerlei andere sites 'gestalkt' met banners die verwijzen naar die producten of diensten. Slim of alleen maar irritant?

Het effect van remarketing

Of remarketing werkt is eigenlijk geen vraag. Want hoewel jij natuurlijk niet de persoon bent die erop klikt: de banners werken wel degelijk… Uit onderzoek blijkt dat consumenten gemiddeld zo’n zes keer met een merk geconfronteerd moeten worden, voordat zij overwegen een aankoop of aanvraag te doen.

De kracht van herhaling

Herhaling is dus het toverwoord bij remarketing: hoe vaker mensen je merk zien, hoe meer kans dat ze uiteindelijk klant worden. En ja: dat geldt ook voor B2B-bedrijven. Toch is er wel meer over remarketing te zeggen dan dat alleen.

Gedegen advies over remarketing? Wij helpen je graag!

Vier veelgemaakte fouten in remarketing

Remarketing kan namelijk wel degelijk schade toebrengen aan je imago als het verkeerd wordt ingezet. Te vaak dezelfde boodschap zien, wordt op den duur gewoon irritant. Op de korte termijn kan het je meer business opleveren, maar op de lange termijn zullen mensen jouw merk of product gaan vermijden.

De reden dat jij een negatieve associatie hebt bij remarketing is vooral de manier waaróp je gevolgd wordt. Dat gebeurt meestal nogal hoog over en weinig subtiel. Enkele veel gemaakte fouten (waaraan zelfs grote bedrijven zich schuldig maken…) zijn:

  1. Er is geen frequentielimiet toegepast: daardoor zie je de banners gewoon té vaak
  2. De banners zijn weinig specifiek: je krijgt een hele algemene boodschap te zien, die geen recht doet aan jouw specifieke interesse
  3. De banners brengen je oud nieuws: ze voegen niets toe aan je eerdere indruk of je eerdere website
  4. Je hebt het product al gekocht (en toch blijf je de banners zien)

De bovengenoemde remarketing fouten laten zien dat remarketing een vak apart is, waar je een ervaren SEA-specialist voor in moet huren, wil je er voordeel uit behalen.

Remarketing met Google Display

Remarketing: hoe moet het wel?

Als wij voor jou een remarketing-campagne inrichten zorgen wij ervoor dat de banners consequent in hun boodschap zijn, maar nooit vervelend. We zorgen ervoor dat de potentiële klant jouw merk of bedrijf erin herkent, maar ook dat hij of zij iets nieuws voor de kiezen krijgt.

Door urgent en specifiek te zijn, verleiden we mensen om nog een keer terug te keren naar je website en helpen we ze om de volgende stap in de customer journey te zetten.

Welke typen remarketing-campagnes zijn er?

Remarketing kan vele gezichten hebben. Enkele campagnes die wij vaak inzetten zijn:

  1. Remarketing met behulp van een shopping feed
    Deze remarketing gaat grotendeels geautomatiseerd en is handig als je mensen wil bereiken met een specifiek product dat ze eerder hebben bekeken. Daarnaast bieden we de kijker in de banner gerelateerde alternatieven aan. Mensen die al iets gekocht hebben, sluiten we uit.
  2. Imago remarketing
    Met deze campagne proberen we je imago onder potentiële klanten te versterken, te verbreden of te verrijken. De remarketing bestaat vaak uit meerdere banners met verschillende boodschappen die gezamenlijk een mooi beeld neerzetten van jouw bedrijf. Vanwege het verhalende karakter van de remarketing is het inzetten van remarketingvideo’s op YouTube ook één van de opties.
  3. Upsell banners of resell banners
    Deze remarketing campagne richt zich in tegenstelling tot de andere twee juist op mensen die al wél een aankoop hebben gedaan. De ene aankoop geeft namelijk aanleiding voor een andere.

    • Upsell banners draaien direct na de aankoop en maken gebruik van het momentum om de converterende bezoeker tot nog een extra conversie te verleiden.
    • Resell banners draaien juist met een opzettelijke vertraging van enkele weken of maanden op producten waarvan je weet dat ze dan ‘op’, gebruikt of versleten zijn. Je nodigt mensen dan uit om hun aankoop opnieuw te doen.

Wat is het verschil tussen remarketing en retargeting?

In het spraakgebruik worden remarketing en retargeting nog wel eens door elkaar gehaald. Maar het verschil is gelukkig goed uit te leggen. Met remarketing wordt doorgaans bedoeld dat je gevolgd wordt door banners, na een websitebezoek.

Retargeting daarentegen is dat je gevolgd wordt door nieuwe banners, nadat je een eerste banner hebt gezien. Je hoeft hiervoor dus nog niet geklikt te hebben: even blijven kijken is al genoeg. Retargeting gebeurt vooral met social media advertising. Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok kunnen namelijk goed meten of jij een banner totaal negeert, of dat je ongemerkt even stopt met scrollen.

Deze “remarketing-binnen-hetzelfde-medium” is ideaal voor als je geen duidelijk beeld van de doelgroep van je campagnes hebt. Je scheidt er het kaf van het koren mee. Je eerste (goedkope) bannerronde is gericht op iedereen, maar de tweede bannerronde is alleen gericht op mensen met aantoonbare interesse.

Hoe wij je kunnen helpen

Wil jij aan de slag met remarketing? We know the way! Van het ontwerpen van remarketing banners, tot het strategisch meedenken over campagnes én alles er tussenin.

We kunnen je ook helpen met praktische zaken zoals het samenstellen van remarketinggroepen, het inregelen van de conversiemetingen en het instellen van de campagne. Kortom: deels of volledig ontzorgd!

Succesvolle remarketing? We know the way!

Leendert Bos - arbeidsmarktcommunicatie