SEO-strategieën
Voor welke SEO-aanpak kies je?
Wil je meer organisch bezoek naar een website trekken, dan heb je SEO-pagina’s nodig. Maar op welke woorden ga je dan sturen? Ga je voor makkelijk en haalbaar? Of juist voor moeilijk en waardevol? Of kies je een SEO-strategie daar tussenin?
Bij het bepalen van een SEO-strategie is de eerste stap: bedenken waaróm je je website vindbaar wil maken. Wil je veel bezoekers? Wil je autoriteit zijn in een bepaalde niche? Of wil je meer leads of omzet? Die keuze is namelijk allesbepalend voor de volgende stap: de keywordanalyse.
In een keywordanalyse ga je met de klant om tafel om de woorden uit te kiezen waarop je de komende maanden sturen gaat. Heb je een definitieve lijst? Dan begint het eigenlijke werk. Maar niet voordat je nagedacht hebt over de te volgen SEO-strategie. Grofweg zijn er drie lijnen die je volgen kunt…
SEO strategie 1: king content
Bedien je een specifieke doelgroep? Verkoop je slechts een of twee belangrijke producten? Dan is dit een strategie die je volgen wilt.
-
- Je wilt autoriteit worden op dit onderwerp. Mensen móeten wanneer ze deze zoekterm intypen bij jou zijn.
- Je hebt beperkte, maar hevige concurrentie.
- Kies voor shorttail zoekwoorden met een hoog zoekvolume waar je veel tijd in stopt.
- Focus op top-3 ranking.
- Linkbuilding is nodig.
SEO strategie 2: longtail zoekwoorden
Ben je een lokale speler? Heb je veel concurrentie? Of heb je een breed assortiment of dienstenpalet? Kies dan voor deze strategie.
- Je kiest voor longtail zoekwoorden met lage concurrentie (waardoor je snel in de top-3 rankt).
- Kleine zoekvolumes, maar brede vindbaarheid op veel verschillende zoekwoorden.
- Focus op het produceren van veel content.
SEO-strategie 3: brede vindbaarheid
Zijn je middelen beperkt of zit de concurrentie zo stevig in het zadel dat je geen schijn van kans maakt? Wie niet sterk is moet slim zijn: kies voor deze strategie.
- Lagere posities, wel op de eerste zoekresultatenpagina.
- Opvallend of afwijkend zoekresultaat, o.a. met behulp van structured data.
- Zichtbaarheid in YouTube, Bing, Google Images, Google News of Google Maps.
Welke SEO-strategie past bij mijn bedrijf of organisatie?
Welke SEO-strategie bij jou past, is dus afhankelijk van veel verschillende factoren. De belangrijkste factor is tijd. Hoeveel uren kun je vrijmaken voor de SEO-werkzaamheden? Een andere factor is budget (linkbuilding). Tenslotte is het de vraag hoe groot de technische kennis is die je in huis hebt of ga je inhuren.
Wil je eens doorpraten over jouw ideale SEO-strategie? Neem dan contact op met een van de SEO-specialisten van De Indruk. Zij helpen je graag om een plan te maken dat past bij jouw business en jouw mogelijkheden.