Altijd al willen weten wat voor zoektermen potentiële klanten gebruiken als zij op zoek zijn naar jouw producten of diensten? Vaak kom je er dan achter dat mensen andere zoektermen gebruiken dan je dacht. De zoektermen die zij gebruiken kunnen wij inzichtelijk maken met behulp van een zoekwoorden onderzoek.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden (zoektermen) zijn woorden die door mensen gebruikt worden in een zoekmachine op het moment dat zij op zoek zijn naar een dienst, product of informatie. Het is erg belangrijk om rekening te houden met deze zoekwoorden bij het vullen van je website en het creëren van content.
Zoekwoorden kunnen uit één of meerdere woorden bestaan.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Met een zoekwoorden onderzoek maken wij inzichtelijk welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken op het moment dat zij op zoek zijn naar diensten, producten of informatie die jij aanbiedt op jouw website.
In dit onderzoek brengen wij, los van de zoekwoorden, ook in kaart hoeveel mensen maandelijks naar de zoekwoorden zoeken en wat de concurrentie voor deze termen is. Dit geeft namelijk een goed beeld van waar de kansen liggen.
Aan het eind van het zoekwoorden onderzoek heb je duidelijk inzicht in de belangrijkste zoekwoorden en de potentie.
“Een zoekwoorden onderzoek is het marktonderzoek van de steeds meer online georiënteerde vraag.”
Waarom is het belangrijk?
Een zoekwoorden onderzoek is een belangrijke fundering voor het genereren van een goede SEO strategie. Je hebt namelijk inzicht nodig in de online markt om te bekijken waar de meeste winst behaald kan worden.
Daarnaast is een zoekwoorden onderzoek essentieel voor het uitvoeren van SEO en SEA werkzaamheden. Zonder de inzichten van een zoekwoorden onderzoek is de kans groot dat je de website inricht rondom woorden waar niet naar gezocht wordt.
Los van de bovenstaande voorbeelden geeft ons zoekwoorden onderzoek ook een helder beeld van de online marktvraag naar specifieke producten en diensten. Zo kun je duidelijk zien hoeveel mensen actief op zoek zijn naar producten of diensten en kun je jouw marketing input hierop aanpassen.
Welke vragen heeft mijn doelgroep eigenlijk? Ook daar gaat het zoekwoorden onderzoek op in. Zo kun je goed zien wat voor vragen de doelgroep stelt gedurende het aankoopproces.
Wil jij inzicht krijgen in de marktvraag voor jouw producten of diensten? Neem dan vrijblijvend contact op.
Onze werkwijze
- We starten een zoekwoorden traject bij nieuwe klanten altijd met een assessment. Tijdens deze sessie willen we een beeld creëren van het bedrijf en wat voor jullie belangrijk is. Zo kunnen we onze tijd spenderen op de plekken die ertoe doen.
- Na het assessment is het tijd voor ons om de mouwen op te rollen. Wij gaan nu aan de slag met deskresearch om het online zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten in kaart te brengen. Deze inzichten gieten we in een overzichtelijk document die we na afloop toesturen.
- Nadat het zoekwoorden onderzoek is afgerond plannen we een afspraak in om de resultaten te bespreken. Dit is ook het moment waarin we gezamenlijk kijken naar de prioriteiten van de verschillende zoekwoorden. Zo eindig jij met een lijst van de belangrijkste zoekwoorden.
Wat levert het op?
Nog even kort samengevat wat een zoekwoorden onderzoek jou oplevert:
- Inzicht in het online zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten
- Input voor het creëren van een goede SEO strategie
- Inzicht in de online marktvraag van jouw producten of diensten
- Inzicht in de vragen die spelen bij jouw doelgroep
Wil jij inzicht in de belangrijkste zoekwoorden?
Ben jij overtuigd van het voordeel van een goed zoekwoorden onderzoek of wil je graag wat meer informatie? Klik dan op de onderstaande knop en vul het formulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.