RST Zorgverleners

Een sterk werkgeversmerk

De klant

RST Zorgverleners biedt kraamzorg, verpleging & verzorging en huishoudelijke hulp op veel plaatsen in het land. Met zo’n 2.000 medewerkers van Zeeland tot Rijssen is RST één van de grootste reformatorische zorgaanbieders in Nederland.

De vraag

Het medewerkerstekort is een uitdaging voor bijna elke zorgorganisatie, zo ook voor RST. Door de grootte van de organisatie, de verschillende zorgvormen en de verspreiding door het hele land, zijn er constant tientallen openstaande vacatures. Aan ons de vraag om een plan te bedenken waarmee we doorlopend nieuwe medewerkers kunnen werven.

De oplossing

We zijn gestart met twee wekelijkse meetings op locatie bij RST, zodat we periodiek afgestemd blijven en weten wat er in de organisatie speelt. Op die manier kunnen we volledig aangesloten blijven en snel inspringen op de veranderende situaties bij RST. Vervolgens hebben we in samenwerking met RST een lijst met de meest urgente vacatures opgesteld en laten we per maand campagnes draaien voor de vacatures waarbij de nood het hoogst is.

De resultaten

+
0
Sollicitaties in 2022
+
0
Aanvragen voor een dagje meelopen
+
0
Vacatures vervuld via de website

Verbindende meetings met P&O en Communicatie

Elke twee weken zitten we op locatie bij RST, in een overleg met de afdeling Communicatie en P&O. Aan de hand van een met elkaar opgesteld strategisch jaarplan bespreken we de acties voor de komende maanden. Van employer branding campagnes en interne acties tot het meedenken over social media acties en beursstands: vrijwel alles wat te maken heeft met het werven van nieuwe medewerkers en het bouwen aan een sterk werkgeversmerk komt aan bod. Ons doel: bouwen aan een zo optimaal mogelijke beleving voor (potentiële) sollicitanten.

 

Urgente vacatures

Het andere speerpunt tijdens deze meetings zijn de zogenaamde ‘urgente vacatures’. P&O heeft scherp welke openstaande vacatures het meest urgent zijn voor de komende periode. Hét uitgangspunt voor de verschillende campagnes die we in gaan zetten en de acties die we daaromheen gaan bouwen. Voor de tien tot vijftien meest urgente vacatures zetten we elke maand online campagnes (social media advertising, Google Ads Display) in, ontwikkelen we ervaringsverhalen aan de hand van interviews met medewerkers en blijven we sturen op een zo hoog mogelijk rendement.

Met de opgebouwde data weten we zelfs zonder doelgroeptargeting de juiste personen te bereiken.

Rozemarijn Kamphorst De indruk

Gerichte targeting

De online campagnes vragen een specifieke targeting, om de juiste doelgroep te bereiken. Door de strengere regels en de afbouw van de targetingopties door Facebook de afgelopen jaren, vraagt dit om een andere benadering. Door onze jarenlange samenwerking met RST hebben we veel data opgebouwd, die ons zelfs zonder doelgroeptargeting helpt om de juiste personen te bereiken.

Gratis adverteren met Google Grants

Omdat RST een stichting met ANBI-status is, kunnen we gebruik maken van Google Grants. Met Google Ad Grants krijgen non-profitorganisaties tot wel $10.000 per maand aan zoekadvertenties, helemaal gratis. Ideaal voor het grote aantal campagnes dat RST maandelijks heeft lopen. Naast het Google Grants account maken we ook gebruik van een betaald account, voor de inzet van de Google Ads Display campagnes.

Brainstorms met verschillende afdelingen

Naast de campagnes die we doorlopend draaien, vraagt elke dienstverlening om een eigen, gerichte aanpak met de daarbij horende wensen. Daarom hebben we minimaal eens per jaar een brainstorm met de teamleiders van de Kraamzorg, Verpleging & Verzorging en de Huishoudelijke Ondersteuning van RST. Per afdeling brengen we de concrete doelen en wensen in kaart en ontwikkelen we een jaarplan met acties die we tijdens de tweewekelijkse meetings bespreken. Een gerichte houvast per categorie, zodat we maximaal in kunnen spelen op de eigenheid die de verschillende dienstverleningen hebben.

Succesvolle samenwerking

Inmiddels werken we al meer dan vier jaar met RST samen. De nauwe afstemming via de tweewekelijkse meetings, mail én telefoon zorgt voor meer verbinding en maakt dat we snel kunnen schakelen. En met resultaat! Jaarlijks zien we meer dan 200 sollicitaties binnenkomen.