21 september 2018 5 min leestijd

7 Remarketing groepen waar je misschien zelf niet aan had gedacht

Leendert Bos
Marketing specialist

Remarketing is dé manier om potentiële klanten over te halen om te kiezen voor jouw merk, dienst of product. Welke remarketing groepen kun je samenstellen die de moeite van het investeren meer dan waard zijn?

Als je van een willekeurige internetgebruiker een klant wilt maken, zul je meer dan eens in hem moeten investeren. Onderzoek wijst zelfs uit dat een persoon gemiddeld zes keer een merk gezien moet hebben voordat hij dit merk overweegt.

Consumentenwebshops begrijpen dat als geen ander en volgen je daarom (soms hinderlijk) met schoenen, kleding en drogisterij-artikelen. Gek genoeg maken B2B bedrijven echter nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van remarketing. En dat terwijl deze bedrijven in de regel veel meer moeite moeten doen om hun klanten binnen te halen.

Gek genoeg maken B2B bedrijven nog nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van remarketing.

De meest simpele manier van remarketen is: iedereen die op je website is geweest 30 dagen volgen (hallooo Zalando!). Eigenlijk is hier niets moeilijks aan: dit is gewoon de standaard instelling in Google Ads. Je hoeft hier bij wijze van spreken alleen maar de remarketing voor ‘aan’ te zetten.

 

Slimme remarketing groepen

Als jij je geld echter verstandiger in wilt zetten, heb ik een aantal ideeën voor je die je remarketing campagnes succesvoller kunnen maken. Zeven remarketing groepen die de moeite van het investeren waard zijn:

  1. Mensen ‘remarketen’ vóór ze je website hebben bezocht (Facebook)
    Wist je dat je mensen al kunt remarketen vóórdat ze op je website geweest zijn? Facebook biedt de mogelijkheid om een remarketing groep te maken van personen die langer dan een aantal seconden naar je (bewegende) advertentie hebben gekeken. Dé manier om mensen met een latente interesse voor jouw product of dienst te scheiden van mensen die er geen interesse voor hebben tegen lage kosten per klik.
  1. Mensen die de website van je concurrenten hebben bekeken
    Oké, strikt gesproken valt deze doelgroep niet onder remarketing. Deze mensen zijn namelijk nog niet op jouw website gekomen. Toch weet je dat ze geïnteresseerd zijn in dezelfde producten of diensten die jij aanbiedt. In Google Ads kun je sinds kort deze mensen verzamelen in een zogenaamde aangepaste intentiedoelgroep. Remarketing op bezoekers van een andere website dus. Handig!
  1. Mensen die nog niet al je USP’s gezien hebben
    Stel: er zijn vijf redenen die een potentiele klant moeten overhalen om met jouw bedrijf in zee te gaan. Alle pagina’s op je website zijn bedoeld om een of meerdere van die usp’s toe te lichten (zie: contentstrategie). Een websitebezoeker brengt drie minuten op je site door en ziet in die tijd drie van de vijf USP’s. Een slimme remarketing campagne haalt deze bezoekers terug naar je website om hen de ontbrekende argumenten voor te schotelen.
  1. Mensen die je website hebben bezocht en “het rondje” hebben gemaakt
    “Het rondje” is bij De Indruk de term voor het checken van de belangrijkste pagina’s van je website. Een websitebezoeker die “het rondje” maakt, zoekt argumenten om met jouw bedrijf of organisatie in zee te gaan. Daarom checkt hij de ‘Over ons’ pagina, de ‘Team’ pagina, de tarieven en een paar van je referenties.Heel voorspelbaar. Heeft een websitebezoeker “het rondje” gemaakt: dan zit hij dus in de overwegingsfase. Om de een of andere reden is hij na “het rondje” afgehaakt, maar alle reden dus om hem nogmaals te benaderen. Tip: Benader deze prospect met een leuke tijdelijke kortingsactie en je haalt hem gemakkelijk binnen.
  1. Mensen die werkzaam zijn bij een de bedrijven die jij binnen wilt halen (LinkedIn).
    Verkoop jij een B2B-dienst? Installeer dan als de wiedeweerga de LinkedIn-pixel op je site. Waarom? Die vertelt je bij welke bedrijven jouw websitebezoekers werkzaam zijn. Op LinkedIn kun je een speciale remarketing campagne loslaten op de medewerkers van deze bedrijven, eventueel beperkt door een functieomschrijving van de decisionmakers (DMU’s) in dat bedrijf.
  1. Mensen die vergelijkbaar zijn met jouw huidige klantenkring
    Standaard in Google Ads aanwezig, maar zelden gebruikt: de groep “Vergelijkbaar met Alle Bezoekers”. Deze groep van internetgebruikers heeft volgens Google dezelfde interesses als jouw huidige sitebezoekers en vertoont bovendien hetzelfde online gedrag. Wil je het nog nauwkeuriger? Upload dan een “Klantenlijst” een lijst met e-mailadressen van jouw huidige klanten en laat Google Ads, Facebook of LinkedIn een groep met vergelijkbare gebruikers samenstellen.
  1. Mensen die je wilt upsellen of resellen
    Remarketing is niet altijd alleen maar bedoeld voor mensen die je moet overhalen om klant te worden. Waarom zou je bestaande klanten niet banneren met nieuwe aanbiedingen of vervolgaankopen? In een tijd waarin het versturen van nieuwsbrieven moeilijk gemaakt wordt, is deze remarketing optie een slimme manier om in contact te blijven met je huidige klantenkring. Ideaal voor bedrijven met seizoensproducten en terugkerende evenementen.

Niet alle remarketing groepen die hierboven beschreven staan, zijn zinnig voor jouw bedrijf of organisatie. Bovendien zijn er meer mogelijkheden dan deze zeven. Wil je weten welke remarketing groepen wij adviseren voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op