21 juni 2021 3 min leestijd

Development: méér dan alleen websites bouwen

Wendy Kramer-Remmerde
Creative marketing strateeg

Development: méér dan alleen websites bouwen

Websites zijn niet meer weg te denken uit de mix van marketingmiddelen. En wie nu een website van pak ‘m beet 5 jaar geleden bekijkt, zal zich verbazen over het oudbollige uiterlijk. Het is voor iedereen zonneklaar: web-technologie staat niet stil en groeit met de dag. Van spraakgestuurde commando’s, slimme apps en domotica tot commerciële webshops en intelligente formulieren. Wij loodsen je graag door deze snelle wereld om samen de ideale oplossing voor jouw onderneming of project te vinden. Of eigenlijk:

Om je te verrassen met net dat beetje extra om de concurrent een stap voor te blijven.

Geen zin om te lezen?

Welkom op mijn website

Je Facebookpagina, je brochures en zelfs je visitekaartjes: bijna alle marketingmiddelen bevatten een directe (door)verwijzing naar je website. Het is dus van belang dat je website jouw doelgroep optimaal faciliteert en altijd up to date is.

 

Design

Bij de ontwikkeling en innovatie van je online zichtbaarheid komen design en development samen. Technologie werkt pas echt voor je, als het ook visueel en tekstueel aansluit bij je uitstraling. Een belangrijke vereiste voor het lanceren van een nieuwe of hernieuwde website is dan ook een optimale samensmelting tussen huisstijl en functionaliteit. Zo wordt je website het ideale online visitekaartje én een krachtige marketingtool.

Laat de statistieken spreken

Als je vanuit een bestaande website wilt gaan innoveren of de huidige website wilt vervangen beginnen we met een analyse van de status quo én het verleden. Statistieken vertellen het verhaal: wat gebeurt er tot nu toe op de website? Welke pagina’s worden goed bezocht? Via welke zoekwoorden komen mensen op de site? En is dat via Google of juist via de social media kanalen? Door het interpreteren van deze statistieken kunnen we de juiste overweging maken voor de benodigde functionaliteiten.

Doelen en doelgroepen bereiken én bedienen

Een bijbehorende stap is het achterhalen en bepalen van de online behoefte: welk doel heeft de website, welke plaats neem deze in binnen de marketingmix? En: wie is de doelgroep, welke functionaliteit willen we ze bieden en wat sluit aan bij de behoefte? Naast de eerder genoemde statistieken komt het hierin ook aan op kennis en gevoel van uit de organisatie. Dit combineren we met onze jarenlange ervaring en actuele ontwikkelingen op IT gebied.

Gebruiker centraal

Een website bouw je niet voor jezelf, maar voor de gebruiker. Usability (gebruiksvriendelijkheid) en user experience(interactie) zijn daarom een belangrijke voorwaarde, die we gedurende het proces blijven monitoren. Dit doen we door het in kaart brengen van de customer journey,  het inzetten van persona’s (archetype gebruiker), uitgebreide tests én natuurlijk ons eigen ‘gezonde verstand‘. Wat werkt? Wat is logisch? Denk hierbij aan responsive design (meeschalen bij gebruik verschillende apparaten), laadtijd pagina’s en intelligente formulieren maar ook een wow-effect: het verrassen en verleiden van de bezoeker. Zodra de website live staat, kunnen we dit verder gaan optimaliseren door te gaan testen met bijvoorbeeld kleurgebruik van buttons en beeldmateriaal. Zo blijft de website een dynamisch én effectief middel met steeds het meeste rendement!

Meer lezen:

In deze fase geven we je ook huiswerk mee. Bijvoorbeeld aan de hand van deze invuloefening om exact te achterhalen waar jouw optimale website aan moet voldoen.

Zorg ervoor dat je alles in kaart brengt vóórdat je een nieuwe website laat bouwen. Download onze handige checklist en laat onbezorgd je nieuwe website bouwen!

Bouwen van een website

En dan… gaan we bouwen! Onze developers zijn specialist in het ontwikkelen van maatwerk WordPress websites. Gebruikersvriendelijk, functioneel en innovatief. WordPress is dan ook het ideale startpunt voor het verwezenlijken van jouw online doelstellingen. We beginnen met een kick-off, bij ons op kantoor in Ede, of bij jou op locatie, om alle voornoemde input helder te krijgen. Vanuit daar werken we in sprints:

Routekaart

Uiteraard houden we steeds een vinger aan de pols en blijven we steeds in nauw contact met elkaar over de volgende stappen.

Content

Een website zonder inhoud (tekst, beeld) is uiteraard slechts een lege huls. Bij het bepalen van de webstructuur(wireframe) komt naar voren welke content er nodig is. Wij helpen graag bij het samenstellen van het ideale contentplan en het opstellen van een contentkalender. Ook het daadwerkelijk vullen van de website kunnen wij deels of geheel uit handen nemen. Het opleiden en wegwijs maken in WordPress behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Meer lezen: blog “Het verschil tussen websiteteksten en SEO-teksten”

 

Een toegankelijke site voor iedereen

Om je site optimaal toegankelijk te maken en je boodschap aan alle bezoekers over te brengen kun je de site toegankelijkmaken voor mensen met bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking. Dit wordt ook wel accessibility genoemd. De richtlijnen hiervoor zijn vastgelegd in de WCAG 2.1. norm. Bij De Indruk hechten we hier veel waarde aan. Alle sites die wij bouwen worden voorzien van een optimale onderlaag waarop deze WCAG instellingen verder ingezet kunnen worden. Kortgezegd: de basisinstellingen van elke site die wij opleveren worden uitgebreid met WCAG-opties.

Bij de bouw van een nieuwe site leggen wij direct WCAG instellingen vast. Hiermee is de site eenvoudig toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Meer hierover lees je in ons blog: “WCAG: een toegankelijke site voor iedereen”

Livegang

3.. 2… 1… en live! Jouw website is ‘in de lucht’! Dat wordt gevierd! Maar.. het werk houdt niet op. Om malware, virussen en hackers tegen te gaan voeren we regelmatig onderhoud uit. Ook het updaten van systemen en applicaties behoort hier toe. Het support team van onze helpdesk staat snel en accuraat voor je klaar om je hierin te adviseren én alle vragen te beantwoorden.

Vindbaarheid

SEO (organische zoekresultaten) en SEA (betaalde zoekresultaten) zijn bepalend voor de vindbaarheid van je website. In het hierboven genoemde blog “Het verschil tussen websiteteksten en SEO-teksten” wordt uitgelegd hoe webteksten bijdragen aan je online vindbaarheid en hoe je deze kunt stimuleren. Google is kritisch, maar beloont je ook als je website relevant is. Bij de overgang van een huidige website naar een nieuwe, dragen wij dan ook zorg voor het correct redirecten van de pagina’s, zodat je opgebouwde ‘Google-credits’ niet verloren gaan.

Hosting & domeinnaamregistratie

Ook bijbehorende zaken zoals hosting en domeinnaamregistratie nemen we je graag uit handen.

Na livegang begint het werk pas écht

De website staat live. We zijn trots. En net zo nieuwsgierig (of misschien nog wel wat meer..) als jij naar de eerste bezoekersaantallen en resultaten. In het statistiekenpakket Google Analytics en de bijbehorende Google tools stellen we doelen in, zodat we ook daadwerkelijk het effect van de website kunnen metenmonitoren en waar nodig aanpassingen kunnen doorvoeren.

We vinden het van groot belang om te blijven optimaliseren, zodat de website steeds blijft voldoen aan de behoefte én de meest actuele techniek.

Meer weten?

Wij helpen je graag verder op weg bij het realiseren van je online ambities. Misschien ben je benieuwd naar wat er aan je huidige site verbeterd kan worden of wil je eerst wel eens weten wat de kosten zullen zijn. Wij gaan graag met je in gesprek!