Optimaliseren in Adwords

Hoe je meer winst kunt halen uit je Adwords-campagne

Adverteer jij via Adwords? Dan zul je moeten leren optimaliseren. Want een advertentiecampagne in Adwords heeft – vooral in het begin – veel van je aandacht nodig om rendabel te worden. Wat moet je doen?

Door: Leendert Bos

Als je net begint met Adwords doe je er verstandig aan om een “brede campagne” aan te maken. Dat wil zeggen: je maakt veel advertenties en veel zoekwoorden aan, om die later weer te kunnen terugbrengen naar een klein aantal goed werkende advertenties en zoekwoorden. Met andere woorden: wil je weten wat echt goed werkt, dan moet je het in eerste instantie gewoon proberen.

‘Wil je weten wat echt goed werkt, dan moet je het in eerste instantie gewoon proberen.’

Het eigenlijke optimaliseren begint al na een dag of twee, afhankelijk van je ingestelde dagbudget. Eigenlijk kun je pas echt iets zeggen van de resultaten als je voldoende kliks in alle campagnes hebt ontvangen om de prestaties te kunnen vergelijken.

Dagbudget Adwords

Ons advies is altijd om te ook qua budget met een ruim bedrag te starten en dat bedrag eventueel later terug te schalen. Op een klein bedrag is het moeilijk optimaliseren, tenslotte. Start met minimaal 25 euro per dag in de eerste maand.

Beginnen met optimaliseren

Optimaliseren is niet zo moeilijk als het lijkt. Hoe pak je het aan? De Indruk geeft je vijf tips.

  • De beste manier van optimaliseren is optimaliseren op ROI. Met andere woorden: welke campagnes, advertenties of zoekwoorden leveren de meeste conversies op? Om dat bij te kunnen houden moet je doelen aanmaken in Analytics en je Analytics-account koppelen aan je Adwords-account. Heb je een webshop? Gebruik dan de e-commerce doelen in Analytics.
  • Is het voor jou niet mogelijk om de conversie-cijfers binnen te laten lopen in Adwords? Dan kun je het best optimaliseren op klikken. Het gaat er dan om welke campagnes, advertenties of zoekwoorden de meeste kliks opleveren. Maar er is meer om in de gaten te houden. Wat dacht je van je klikratio (CTR), de kosten van een klik (CPC) en de gemiddelde positie van je advertenties?
  • Campagnes met tekstadvertenties kun je op verschillende niveaus aanpakken. De meest gedetailleerde manier is per zoekwoord kijken of het zoekwoord rendabel is. Dure zoekwoorden, zoekwoorden met een lage CTR of met een lage kwaliteitsscore verwijder je uit het lijstje.Wat dure zoekwoorden zijn bepaal je zelf. Wat heb je over voor een klik? Je CTR zou de 5% moeten kunnen naderen. Woorden met een kwaliteitsscore van 5 of lager zijn onbruikbaar en kun je het best verwijderen of aanpassen.
  • Datzelfde kun je natuurlijk ook doen op advertentieniveau en campagneniveau, maar dan spreken we over grove optimalisatie. Dit kan soms erg goed werken, maar pas op dat je het kind niet met het badwater weggooit!
  • Maak het niet te ingewikkeld! Een veel gemaakte fout in Adwords zijn sterk uitdijende campagnes met eindeloos veel advertenties en zoekwoorden. Zo’n uit de kluiten gewassen advertentiecampagne is vaak moeilijk te overzien en nog moeilijker in de hand te houden. Om zo’n account goed te onderhouden moet je erg veel tijd spenderen in Adwords. Ziet jouw Adwords-account eruit als een onoverzichtelijke lijst? Ga er dan eens met de bezem doorheen. Wedden dat dat loont?

Heb jij een display (banner)campagne in Adwords? Dan werkt optimaliseren weer anders. Lees hier meer over in de volgende post over dit onderwerp (verschijnt medio januari).

Leendert Bos is sea-specialist bij De Indruk.

Een frisse blik op jouw Adwords-account? Laat ons een optimalisatie-scan uitvoeren. Laat hieronder je telefoonnummer achter en wij bellen je terug.

BEL MIJ TERUG

Vrijblijvende offerte (aanvragen)

Wil je je Adwords door De Indruk laten optimaliseren? Vraag hier een prijs op.

 

Offerte aanvragen

Recente berichten
Neem contact met ons op

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

een nieuwe huisstijl ontwikkelencontentmarketing - team sharing

Wij maken gebruik van cookies. Ga je akkoord met deze cookies, klik dan op 'accepteren'. Meer informatie

Wij gebruiken verschillende soorten cookies. Deze zijn er allereerst om jou de beste gebruikerservaring te geven en daarnaast om ons inzicht te geven in hoe de website gebruikt wordt. We gebruiken functionele, analytische en tracking cookies. Je leest er meer over in ons cookiebeleid.

Sluiten